✘صفــــــر الیـــــــــــد✘

دست خالی ترینم...

خدایا خدایا نگاهم کن خیره ی خیره نگاهم کن

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیادَتی و نَقْصی وَ نَفْعی وَ ضَرّی.

وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیادَتی و نَقْصی وَ نَفْعی وَ ضَرّی.

و کمی و زیادی و سود و زیانِ من به دستِ تو است، و در دستِ هیچ کس جز تونیست.

در اختیار داشتن سود و زیان مردم از سوی خداوند

خداوند نه تنها «زیادت» و «نفعی» را که نصیب آدمی می گردد از سوی خود می داند، بلکه «نقصان» و «ضرر» و «مصایبی» نیز که به انسان وارد می شود به خود،منتسب می داند؛ همان گونه که در قرآن، بدان اشاره فرموده است که:

وَ ما أَصابَ مِنْ مُصیبَةٍ فِی اْلأَرْضِ وَ لا فی أَنْفُسِکُمْ الاّ فی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهاإِنَّ ذلِکَ عَلَی اللّهِ یَسیرٌ. (حدید: 22)

هیچ مصیبتی در زمین و در شما اصابت نمی کند، مگر آنکه قبل از ایجادش درکتابی ثبت است، به درستی که این کار بر خداوند، آسان است.

و نیز در آیه دیگر می فرماید: «ما أَصابَ مِنْ مُصیبَةٍ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ؛ هیچ مصیبتی رُخنمی دهد مگر به اذن خدا». (تغابن: 11)

و بالاخره در آیه دیگر می فرماید: «قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسی ضَرًّا وَ لا نَفْعًا؛ بگو! من مالِکِنفع و ضرر خویش نیستم». (یونس: 49)

همه از صُنع اوست کَوْن و فساد                خلق را جمله مَبْدَأ است و معاد

همه از او و بازگشت بدو                         خیر و شرّ جمله سرگذشت بدو

اختیار آفرینِ نیک و بد اوست                    باعث نفس و مُبدع خِرد اوست

سنایی

به گفته خواجه شیراز:

گر رنج پیشت آید و گر راحت ای حکیم     نسبت مکن به غیر که اینها خدا کند

حافظ

بنابراین، نفع و یا ضرری که به گمان ما از دیگران به ما می رسد، در واقع از طرف خداوند و به اذن و مشیَت او است.

گر گزندت رسد ز خلق مرنج                     که نه راحت رسد ز خلق نه رنج

از خدا دان خلافِ دشمن و دوست                کین دل هر دو در تصرف اوست

گر چه تیر از کمان همی گذرد                     از کماندار بیند اهل خِرَد

سعدی

از ابن عباس نقل است که گفت: روزی پیامبر صلی الله علیه و آله به من فرمود:

ای نو رسیده! کلماتی به تو می آموزم ـ و آن اینکه ـ حریمِ خدای تعالی راحفظ کن که خدای تعالی حفظت کند. اگر مسئلتی داری از خدای تعالی مسئلت کن، و اگر استعانت می جویی از خدای تعالی استعانت جوی و بدان که اگر همه امت اجتماع کنند تا نفعی به تو رسانند، نخواهند توانست، مگر آنکه خداوند مقدر نموده باشد. و اگر جملگی هم دست شوند تا ضرری به تو رسانند، قادر به این کار نخواهند بود، مگر آنکه خداوند اراده فرماید.(1)و(2)

فلسفه نقصان و ضرر بنده از طرف خدا

خداوند، حکیم است و آنچه از او به ظهور می رسد از سرچشمه حکمت و مصلحت جاری می شود. بنابراین اگر نقصان و ضرری نیز متوجه انسان می گردد،از حکمت و مصلحتی پنهانی برخوردار است، گرچه آدمی به سببِ علم اندکش ازآن مصالح بی خبر است.

گفت «بابا فَرَج» که بد خود نیست                 وانچه بد دیده ای تو آن بد نیست

از حکیم ای عزیز بد ناید                            هر چه او کرد آنچنان باید

شبستری

بنابراین، «نقصان» نیز همانند «زیادت» و «ضرر» نیز مانند «نفع» از طرف خدا بوده و همه در مسیر خدمت انسان و به خاطر مصالحی و برای پرورش او و سیر او به طرف تکامل است.

هرچه در خلق، سوزی و سازی است           اندر آن مر خدای را رازی است

ای بسا شیر، کان تو را آهوست                 وی بسا درد کان تو را داروست

حکم و تقدیر او بلا نَبُوَد                          هر چه آید به جز عطا نَبُود

سنایی

به قول ویِن دایر:

اگر معتقد باشید که خدا، هنگامِ مصیبت و گرفتاری به یاریتان خواهد شتافت،و یا اینکه هر درد و رنج به اندازه سرور و شادمانی منشأ الهی دارد، در اینصورت، درد و رنج و یأس و نومیدی از شما دور خواهد گشت.

ویلیام بلیک در عبارت زیر در وصفِ شناخت خدا و اینکه چگونه ذهن کیهانی در هنگام بحران و مصیبت به یاری مان می شتابد می گوید:

گِل وجودِ انسان را از غم و شادی سرشته اند و وقتی این واقعیت را به درستی بشناسیم از بحران های زندگی به سلامت خواهیم گذشت. دست طبیعت رشته های غم و شادی را در هم تنیده است، تا جامه ای برایِ روح عالی ومتعالی ما فراهم کند.(3)

ویل دورانت نیز در این باره چنین می گوید:

آنکه تمام اشیا را در سیرِ خود مجبور می بیند، لب به شکایت نمی گشاید؛ زیرا او اشیا را از نظرِ ابدیت نگاه می کند، و می داند که بدبختی های او در نظام کلی عالَم، بدبختی نیستند، زیرا ترکیب و تتابعِ ابدی عالَم را صحیح می داند. با این افکار و تصورات، شخص، خود را از لذات متغیر و ناپایدار دور می سازد و به سکوت و آرامش برتری می رسد که در آن، تمام اشیا را اجزاء یک نظم ابدی می بیند، یاد می گیرد که چگونه بر ناملایمات بخندد و خواه در حال و خواه در هزار سالِ دیگر به حق خود برسد، راضی خواهد بود.(4)

شکسپیر نیز می گوید:

مصیبت، محاسنی دارد، گرچه زشت صورت و زهرآگین است ولی در مغز خود گوهری را نهفته دارد.(5)

هرچه بر تو آن کراهیّت بُوَد                                 چون حقیقت بنگری رحمت بُوَد

 

پی نوشت:

1. ابن قیّم جوزیه، شفاء العلیل، ص 13.

2. «آدم به حَسَب ظاهر می گوید همه چیز با خداست. امّا وجدان و درک این مطلب که هیچ ضرری به مانمی رسد الّا دست اوست، هیچ منفعتی نمی رسد الّا به دست اوست، اوست ضارّ و نافع، اینها چیزهاییاست که دست ماها از آن کوتاه است.» امام خمینی، صحیفه نور، ج 17، ص 265.

3. وین دایر، وجود متعالی انسان، ص 154.

4. ویل دورانت، تاریخ فلسفه، صص 168 و 169.

5. شکسپیر، مجموعه آثار، ج 1، ص 635 .

نظرات  (۱۳)

۱۴ خرداد ۹۳ ، ۱۳:۰۴ یا اباصالح ادرکنی
السلام علیک یا روح الله امام خمینی

سلام,
آفتابی در دل شب رخ نمایان کرد و رفت...
سالروز رحلت جانسوز امام خمینی(ره) را خدمت شما تسلیت عرض می نمایم.
التماس دعای فرج
یاعلی
۱۴ خرداد ۹۳ ، ۱۳:۴۶ لاله ی پرپر
بیایید عهد ببندیم که مثل باران باشیم!
آسمانی شویم اما درد زمینی ها را فراموش نکنیم

حُسن باران این است
که زمینی ست، ولی
آسمانی شده است
و به امداد زمین می آید...
۱۴ خرداد ۹۳ ، ۱۳:۴۶ لاله ی پرپر
فرق امروز و فردا
امام علی علیه السلام:
وَ اِنَّ الْیَوْمَ عَمَلٌ وَ لا حِسابَ وَ غَداً حِسابٌ وَ لا عَمَلَ؛
امروز روز کار است و روز حساب نیست و فردا روز حساب است و روز کار نیست.
نهج البلاغه: خ 42، ص 128
۱۴ خرداد ۹۳ ، ۱۳:۴۷ لاله ی پرپر
تو یه مغازه نوشته بود:

«اینجا مجهز به دوربین خداست...

نیازی به دوربین مدار بسته نیست ، هم وطن!!!»


ممنونم دوست خوبم
۱۵ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۳۷ من گوسفند نیستم
تشکر
سلام
ابتدا ممنون از حضور شما به سایت رهروان و مطالب حقیر

در ثانی مطلب زیباتون رو خوندم خیلی عالی بود نه نظر من همه لطافت و زیبائی مطلب یک طرف از طرفی هم که نظارت اندیشمندان غربی رو هم ذکر کردنی یک طرف اخه برای بعضی ها این اشخاص معتبر تر هستند و برای دیگران هم به این هدف که خدا و اهلبیت گفته اند و حالا اندیشمندان غربی به اون میرسن عالیه
۱۵ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۲۹ بهرام همایون
سلام ، متشکرم از حضورتون
۱۵ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۳۰ لاله ی پرپر
ای شهیدان ، عشق مدیون شماست """هرچه ما داریم از خون شماست

ای شقایق ها و ای آلاله ها """ دیدگانم دشت مفتون شماست . . .
۱۵ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۳۰ لاله ی پرپر
شهادت را نه در جنگ، در مبارزه می دهند

ما هنوز شهادتی بی درد می طلبیم

غافل که شهادت را جز به اهل درد نمی دهند . . .
باسلام وعرض وقت بخیر
به مناسبت نیمه شعبان ختم یک جزءقران همگانی داریم
سهم هرکس یک صفحه با معنی هست
اگردوست داشتید اعلام کنید تا صفحه بهتون بدم...
درپناه حق یاعلی

پاسخ:
پاسخ:
سلام بانوی مهربونم!

چه عالی ممنون از اینکه به هم نور هدیه میدی

علی(ع)یار یاور و باورت باد...
در پناه مهربانترین مهربانان...
سلام مجدد
صفحه 252سوره رعد ازایه 19تا28
بامعنی....
ان شالله که قبوله
اجرتون باامام زمان

پاسخ:
پاسخ:
سلام
وبا آمدن وبتان با این صدا خداوندرا احساس میشود.
و تنظیمات و تصویر وب با هم میخورد .
جله بسیار با مفهوم و زیبای بود .
من شما را لینک کردم .
اگ با تبادبل لینک موافق بودی به ماهم خبر بده

پاسخ:
پاسخ:
سلام بزرگوار
لطف عالی مستدام
با احترام لینک شدید
۲۱ خرداد ۹۳ ، ۱۳:۱۸ و خدایی که دراین نزدیکیست..!
متاسفانه نمیتون آدرس وبم رو براتون بذارم!!
:)


موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی